Premier Rutte gaf 22 september het startschot voor de 72ste Kinderpostzegelactie
Premier Rutte gaf 22 september het startschot voor de 72ste Kinderpostzegelactie (Foto: Max Thijssen)

Kinderpostzegelactie 2020 gaat door

Premier Rutte gaf vandaag rond 15.15 uur het startschot voor de 72ste Kinderpostzegelactie. Op het Catshuis in Den Haag plaatste hij binnen de RIVM-richtlijnen de allereerste bestelling. Het thema van de Kinderpostzegelactie is dit jaar ‘Geef een veilig thuis’. Vanaf morgen gaan zo’n 140.000 kinderen uit groep 7 en 8 door het hele land Kinderpostzegelproducten verkopen. Dat kan dit jaar online of van deur tot deur. Hiermee helpen zij ruim 90.000 kinderen in ons land die in een onveilige thuissituatie leven. Door de coronacrisis is de situatie voor deze groep kinderen nog schrijnender geworden. 

Kinderen krijgen dit jaar voor het eerst de mogelijkheid om de producten van de Kinderpostzegelactie met een persoonlijke videoboodschap digitaal te verkopen. Daarnaast kunnen zij op de gepaste afstand van 1,5 meter van deur tot deur gaan. Stichting Kinderpostzegels ontwierp speciaal hiervoor een verkoopbox waarmee de bestelling onder meer door een QR-code contactloos kan worden geplaatst.

Geef een veilig thuis 

Op dit moment woont één op de vijftien kinderen in Nederland in een onveilige situatie. Dat zijn gemiddeld twee kinderen per schoolklas. Zij hebben thuis dagelijks te maken met ernstige problematiek, zoals huiselijk geweld, verwaarlozing, armoede of verslaafde ouders. School is voor deze kinderen de veilige haven. Door de coronacrisis is de thuissituatie voor deze groep kinderen verder onder druk komen te staan. Juist voor deze groep is hulp nu extra hard nodig.

Premier Rutte: “Kinderpostzegels horen echt bij Nederland. Al 72 jaar gaan de kinderen langs de deuren om geld in te zamelen voor andere kinderen. Ik ben ontzettend blij dat de Kinderpostzegelactie ondanks de coronacrisis toch door kan gaan. Met een speciale box en met bestelformulieren kunnen kinderen veilig langs de deuren. En dit jaar worden de postzegels voor het eerst online verkocht. Een mooi staaltje Nederlands aanpassingsvermogen.”

De premier vervolgt: “Het laat eens te meer zien hoe goed er in ons land naar elkaar wordt omgekeken. En dat is precies waar de Kinderpostzegelactie voor staat: omkijken naar elkaar. Dit jaar wordt er geld ingezameld voor kinderen in een onveilige thuissituatie, bijvoorbeeld kinderen die thuis te maken krijgen met geweld of verwaarlozing. Ik wens alle kinderen van groep 7 en 8 veel succes, dat jullie maar veel postzegels mogen verkopen!”

Zangeres en presentatrice Angela Groothuizen is dit jaar ambassadeur van de Kinderpostzegelactie. Angela Groothuizen: “Ik vind het ongelooflijk dat in ons land zo’n 90.000 kinderen thuis te maken hebben met ernstige problematiek, zoals huiselijk geweld of verwaarlozing. Ik gun alle kinderen een veilig thuis en plezier en geluk in hun leven. Ik werk dan ook vol trots mee als ambassadeur van de Kinderpostzegelactie 2020!”

Nijntje op de kinderpostzegels 

Dit jaar staan de kinderpostzegels in het teken van nijntje. Het lieve konijntje, in 1955 getekend door Dick Bruna, is 65 jaar geworden. Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels: “We zijn blij dat de actie dit jaar tóch door kan gaan. We hebben van tevoren uitgebreid onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat zowel leerkrachten, als de kinderen en hun ouders, als het Nederlands publiek willen dat de actie dit jaar doorgaat. De kwetsbare kinderen hebben ons nu extra hard nodig en wij laten ze niet in de kou staan.”

De Kinderpostzegelactie is sinds 2017 immaterieel cultureel erfgoed. Vorig jaar werd er 9,4 miljoen euro opgehaald voor kinderen in de daklozenopvang.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden