De Stadshopper bij halte Mariënburg.
De Stadshopper bij halte Mariënburg.

Proef met Stadshopper gaat door tot 1 juli 2024

Algemeen

NIJMEGEN - De proef met de Stadshopper, het elektrische busje waarin iedereen gratis mee kan rijden in de Nijmeegse binnenstad, wordt met drie maanden verlengd. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. 


De stadshopper zou tot en met 31 maart rijden, dit wordt nu verlengd naar 1 juli 2024. Nu de Stadshopper bekender is, wil het stadsbestuur zien of het gebruik blijft toenemen én er is meer tijd om informatie te verzamelen over de behoefte aan en mening over stap-op-stap-af-vervoer in de binnenstad.

De Stadshopper werd op 1 oktober 2023 geïntroduceerd in Nijmegen als een experimenteel project voor kleinschalig stap-op-stap-af-vervoer in de binnenstad. Waar de Stadshopper met zo’n 6 passagiers per dag begon, maken er nu gemiddeld 30 mensen per dag gebruik van het elektrische busje. De reacties van de gebruikers zijn bijna allemaal enthousiast en positief. 

Nu de bekendheid van de Stadshopper toeneemt wil het stadsbestuur weten of de groei doorzet. Ook is er zo meer tijd om data te verzamelen. Het doel van de pilot is namelijk om inzichtelijk te krijgen of de Stadshopper een goed alternatief is voor bezoekers die normaal gesproken met de auto, bus of niet naar de binnenstad komen.

Stadshopper rijdt in middaguren

De pilot gaat door tot 1 juli 2024 met dezelfde route, chauffeurs en de inzet van de twee elektrische busjes. De chauffeurs zijn geworven door het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen. Vanaf 1 april rijdt de Stadshopper dagelijks vanaf 12.00 uur in plaats vanaf 10.00 uur, aangezien de Stadshopper in de ochtend minder gebruikt wordt. 

Het busje rijdt een vaste route in de Nijmeegse binnenstad en stopt bij de haltes: Mariënburg, Ziekerstraat, Molenstraat, Plein 1944, Grote Markt, Pijkestraat, Joris Ivensplein, Nijmegen Centraal Station.

Denk mee over vervoer in de binnenstad

Om voldoende en goede informatie te verzamelen over de proef worden verschillende middelen ingezet zoals het bijhouden van passagiersaantallen, een vragenlijst onder het stadspanel en is er een QR-code voor feedback van gebruikers en niet-gebruikers. Van niet-gebruikers is het bijvoorbeeld interessant te weten waarom zij de Stadshopper niet gebruiken.

Meedenken over vervoer in de binnenstad? Denk mee en vul de vragenlijst in op nijmegen.nl/stadshopper