Logo brugnijmegen.nl


"Ik ben ervan overtuigd dat we straks trots zullen zijn op de nieuwe boeken én op onze stad!"
"Ik ben ervan overtuigd dat we straks trots zullen zijn op de nieuwe boeken én op onze stad!" (Foto: )

Nieuwe boeken over Nijmegen: 'een vorm van citymarketing'

De gemeente heeft twee nieuwe opdrachten gegeven voor het schrijven van boeken over Nijmegen. Burgemeester Bruls vertelt over de achtergronden.

Waarom kiest de gemeente voor een boek?
We proberen Nijmegen doorlopend op allerlei manieren te promoten. We hebben daarvoor eenmaal eerder een schrijver opdracht gegeven een boek over Nijmegen te schrijven. Dat werd De Ochtendgave van A.F. Th van der Heijden, verschenen in 2015. Dit boek was een groot succes, zowel binnen als buiten de stad, vandaar dat wij gezocht hebben naar schrijvers die dit een vervolg wilden geven. En die hebben we gevonden. Tessa de Loo en Thomas Verbogt gaan, elk voor zich, een boek schrijven over Nijmegen.

Waarom twee schrijvers?
Dat is eigenlijk ontstaan tijdens onze zoektocht naar een waardig opvolger voor A.F.Th. van der Heijden. We kwamen in contact met zowel Tessa de Loo als met Thomas Verbogt. Beide schrijvers bleken belangstelling te hebben. Thomas Verbogt had al een band met Nijmegen, omdat hij hier gewoond heeft. Tessa de Loo heeft van ons een driedaagse introductie gehad en weet nu ook veel van onze stad. Wij van onze kant zijn blij dat twee auteurs met zo'n reputatie de opdracht aanvaard hebben. Ik kijk uit naar het eindresultaat!

Wanneer kunnen we de boeken verwachten?
Helemaal vast ligt dit niet, want schrijven is een creatief proces. Dat moet in alle rust zijn beloop hebben. Het is in ieder geval de bedoeling dat in 2022 beide boeken gereed zijn. Overigens bemoeien we ons als opdrachtgever niet met de inhoud, want dan hadden we beter een tekstschrijver kunnen inhuren. De beide auteurs zijn volkomen vrij om te schrijven wat zij willen, als het verhaal maar rondom Nijmegen opgebouwd wordt.

En na 2022?

Eigenlijk willen we een serie romans ontwikkelen. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat het niet bij deze boeken zal blijven. We gaan nu al aan de slag om auteurs te zoeken die een soortgelijke opdracht willen aanvaarden, na 2022. Hoe mooi zou het zijn als er in menig boekenkast in het land straks een rij Nijmeegse romans staat. Ook dat is een vorm van citymarketing en daarbij nog een vorm die blijvend is ook!

Meer berichten