Bezoekersrecord voor LUX Nijmegen

Nijmegen - Arthouse LUX in Nijmegen heeft in 2018 een recordaantal bezoekers mogen ontvangen. in totaal vonden 268.169 bezoekers hun weg naar LUX in hartje Nijmegen.

De piek wordt veroorzaakt door een enorme groei in het aantal filmbezoekers, 238.033. Het oude record uit 2007, toen 225.639 filmbezoekers werden geteld, is hiermee ruimschoots overschreden. De best bezochte film van 2018 was Three Billboards Outside Ebbing, Missouri met 13.618 bezoekers, gevolgd door Bohemian Rhapsody (8.795) een film die nog draait op dit moment. Ook titels als Todos Lo Saben en The Darkest Hour trokken veel bezoekers.

Voor theater ontving LUX in 2018 ook weer zo'n 18.000 bezoekers, mede door een succesvol openingsweekend van het nieuwe seizoen 2018/19 en een vierdaagse serie van Toneelgroep Oostpool & Het Nationale Theater. Bij de debatprogrammering steeg het bezoekersaantal naar bijna 12.000. Belangrijkste hoogtepunten waren de verkiezingsdebatten voor de gemeenteraadsverkiezingen en het publieksprogramma voor de Vrede van Nijmegen Penning.

Volgens Pien Houthoff, directeur van LUX, is het veelzijdige aanbod van LUX één van de redenen voor het succes. "We hebben een zeer uiteenlopend aanbod van kwaliteitsfilms, filmspecials, theater, muziek, dans en debatten neergezet in het afgelopen jaar, die verdieping, context en ontmoeting bieden. Tevens hebben we geïnvesteerd in film- en beeldeducatie voor jongeren, een van onze belangrijke speerpunten voor de toekomst. Dit zien we ook terug in de cijfers."

"We blijven investeren de komende jaren, om zo al onze filmzalen te kunnen vernieuwen en een eigentijdse, prettige film- en programmabeleving te kunnen blijven bieden. Daarnaast bruisen we weer van de ideeën voor de ontwikkelingen van interdisciplinaire en vernieuwende programma's!"