Foto:

Filmeducatie, nieuwe leerlijn voor vmbo

Nijmegen - In het project De Filmacademie ontwikkelen LUX Nijmegen en het Montessori College een actieve leerlijn Filmeducatie voor leerlingen op het vmbo. In de onderbouw zijn speciale filmklassen in het leven geroepen, in de bovenbouw wordt film geïntegreerd in het bestaande curriculum. Het doel is een complete leerlijn te ontwikkelen voor alle jaarlagen in het vmbo. Het docententeam bestaat uit professionals van beide organisaties. Er wordt les gegeven via het principe van co-teaching: filmdocent en vakdocent staan samen voor de klas en leren van elkaars kennis en kwaliteiten.

Het Montessori College is een van de vijftien scholen voor Voortgezet Montessori Onderwijs in Nederland, gevestigd in Nijmegen en Groesbeek. Belangrijke uitgangspunten op het Montessori College zijn zelfstandigheid, creativiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. LUX is het arthouse van Nijmegen met een groot aanbod van spraakmakende programma's op het gebied van film, podium en debat.

"Voor LUX is film- en media-educatie een belangrijk speerpunt voor de organisatie. Met het educatie-aanbod stimuleert LUX kinderen en jongeren om creatieve, kritische en bewuste mediagebruikers en -makers te worden. Film- en media-educatie zijn geen verplichte onderdelen in het schoolcurriculum, maar het begrijpend leren kijken naar en maken van beelden zijn wel belangrijke vaardigheden in de huidige tijd. Om deze reden besloten LUX en het Montessori College de handen ineen te slaan en een project te initiëren waarin leerlingen kennis, vaardigheden en houdingen leren ontwikkelen om film en beeldtaal te onderzoeken en gebruiken", aldus LUX.

"De Filmacademie brengt leerlingen de wereld in en de wereld in de school. Door middel van veel creativiteit ontwikkelen leerlingen vaardigheden waar ze anders niet zo snel mee aan de slag zouden gaan: acteren, ontwikkelen, presenteren, monteren en improviseren. De Filmacademie geeft vorm aan waardevol filmonderwijs en brengt het beste uit deze twee werelden (school en film) samen", aldus Gijs van Hout, docent bij het Montessori college.

In het lesprogramma staan de kracht van beeld in relatie tot een verhaal, begrijpend en kritisch leren kijken en ontwikkeling van talent en vaardigheden centraal. Leerlingen bouwen in verschillende modules een filmportfolio op en leren zich gedurende het project uiten door middel van beeld. Het project is gestart in 2018, en loopt tot het einde van schooljaar 20/21. De Filmacademie wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Meer berichten