Leo Weterings op de vernieuwde Waalkade, waar aankomend weekend het feest losbarst. Hij is sinds januari 2019 de nieuwe directeur van de Vierdaagsefeesten. (foto: Jimmy Israël)
Leo Weterings op de vernieuwde Waalkade, waar aankomend weekend het feest losbarst. Hij is sinds januari 2019 de nieuwe directeur van de Vierdaagsefeesten. (foto: Jimmy Israël) (Foto: Jimmy Israel)

Directeur Vierdaagsefeesten: 'Niemand wordt uitgesloten'

Nijmegen - "Mailen. Heel veel mailtjes lezen en versturen", lacht Leo Weterings op de vraag hoe zijn doorsnee dag eruit ziet. Sinds januari 2019 heeft hij als nieuwe directeur van de Vierdaagsefeesten het stokje overgenomen van zijn voorganger Teddy Vrijmoet.

De vernieuwde Waalkade ligt er nog rustig bij, terwijl een graafmachine de laatste hand legt aan de herinrichting. Het is lastig voor te stellen dat het hier anderhalve week later afgeladen vol zal staan. Matrixx komt hier met een nieuwe locatie, namelijk Rade aan de Kade met een muzikaal Rad van Fortuin. Leo Weterings (55) legt uit hoe hij voortborduurt op wat er al is. "De Vierdaagsefeesten zijn in principe allemaal kleine eilandjes van ondernemers en evenementenorganisaties die allemaal een eigen kracht hebben. Ook door het jaar heen organiseren zij verschillende evenementen en kennen zij hun doelgroep door en door. Wij proberen als Stichting Vierdaagsefeesten de connectie te zijn tussen die eilandjes, zodat we samen een goed afgestemd programma kunnen ontwikkelen. In het afgelopen halfjaar heb ik vooral kennis gemaakt met iedereen die betrokken is bij de organisatie van deze week, van ondernemers tot de media. Veel overleg tot in de kleine details."

Creativiteit

Als voormalig productiehoofd en projectleider voedsel- en drankvoorzieningen van evenementenproducent LOC7000, kent Leo de klappen van de zweep. "Op Lowlands werkten wij in stuurgroepen waarin wij zonder beperkingen werkten aan ideeën en concepten. Gaandeweg kwam je erachter wat haalbaar was. Op die manier kijk ik ook naar de Vierdaagsefeesten en vind ik het prettig om niet eerst randvoorwaarden te stellen en daarbinnen een programma te ontwikkelen, maar juist uit te gaan van creativiteit. De Vierdaagsefeesten hebben al jaren een vertrouwde en succesvolle indeling, maar binnen de verschillende concepten worden steeds nieuwe dingen bedacht."

Verwend

De lat ligt hoog, legt Leo uit en veel aandacht gaat uit naar de programmering. "Het aanbod van festivals in Nederland is groot en vaak zijn deze evenementen zo professioneel goed georganiseerd, dat we als bezoeker een beetje verwend zijn geraakt. Daar moeten wij als Vierdaagsefeesten tussen zien te blijven. Dat betekent dat wij in de toekomst ons niet blindstaren op groei en vooral de kwaliteit van het aanbod blijven versterken. En dat is een uitdaging, want onze missie is dat niemand hier wordt uitgesloten. Er moet voor elk wat wils zijn en dat maakt de doelgroep ontzettend breed."

Stevige gitaarmuziek

En als we dan kijken naar de programmering is er voor iedereen wel wat te beleven. Waar kwam Leo zelf als bezoeker? "Ik ben erg gesteld op livemuziek met, in het bijzonder, stevige gitaarpartijen. Van stonerrock kan ik erg genieten, maar ook hip-hop vind ik leuk. Ik bezoek daarvoor vaak het Valkhof Festival en Plein '44. Daarbij blijft het eigenlijk nooit, want net als menig bezoeker beleef ik de Vierdaagsefeesten met een groep vrienden. Dan ga je van plein naar plein om wat mee te pikken van ieders muzikale voorkeur. Hier kijkt niemand er van op dat ik als 55-jarige tussen het publiek sta bij een act waar normaal gesproken alleen de jeugd op af komt en dat maakt deze week zo leuk", lacht hij. "Je hoeft niet op één plek te blijven en daardoor heb je veel afwisseling."

Gezicht van Nijmegen

Dit jaar viert de Vierdaagsefeesten haar vijftigste editie. Hoe kijkt Leo naar de toekomst van de feestweek waar mensen van heinde en verre naartoe komen? "Ik zie de Vierdaagse met de feesten als een platform dat weergeeft wat Nijmegen, ook als stad, te bieden heeft. Daarom nodig ik de mensen dan ook zoveel mogelijk uit om zelf iets te organiseren voor de komende edities. Denk bijvoorbeeld aan musea die exposities rondom de Vierdaagse willen inrichten. Hen zou ik dan ook graag promoten via ons platform.

"Ik vind dat mensen je moeten kennen om wie je bent, ook als evenement en stad. Daar hebben wij dit jaar ook meer op ingezet en een accentverschuiving naar de programmering gemaakt. Bezoekers van buiten de regio weten dat het één week lang één groot feest is, maar over de inhoud van de programmering en het aanbod is vaak weinig bekend. Een overzichtelijke website en aandacht in landelijke media aan de acts, moeten ver buiten de regio de mensen laten zien wie wij zijn en wat de stad te bieden heeft."

(Tekst: Jimmy Israël)