Rita Lange-Stumm voor het spandoek dat zij verfde om aandacht te vragen voor de verkeersoverlast voor haar woning. (foto: Jimmy Israël)
Rita Lange-Stumm voor het spandoek dat zij verfde om aandacht te vragen voor de verkeersoverlast voor haar woning. (foto: Jimmy Israël)

Graafseweg van vier naar twee stroken?

Jimmy Israël

Betere leefbaarheid aanwonenden

"Toen wij hier twaalf jaar geleden kwamen wonen, kon je op een zondagochtend nog in de voortuin zitten en met de buren kletsen. Tegenwoordig rijdt er veel verkeer over 'ons stukje' Graafseweg en het ziet er niet naar uit dat de overlast daardoor de komende jaren afneemt."

Nijmegen - Wie stadinwaarts over de Graafseweg rijdt, ziet vlak voor het viaduct over het spoor diverse spandoeken hangen. Daarop staat de boodschap dat hun deel van de drukke straat, tussen de Rozenstraat en de Wolfskuilseweg, van vier naar twee rijstroken teruggebracht moet worden. "Op 17 november zijn wij met ons deel van de straat bij elkaar gekomen om deze doeken te verven", vertelt bewoner Rita Lange-Stumm. "Daarnaast hebben wij zesenzestig handtekeningen verzameld die wij onlangs aan wethouder Tiemens hebben overhandigd."

Lawaai

Met die petitie willen ze duidelijk maken dat er dringend iets moet gebeuren om de leefbaarheid van hun straat te vergroten. "Ook 's nachts hebben we last van het verkeer. We zitten vlakbij het verkeerslicht en vooral auto's die dan nog net voor het rode licht de verkeersovergang willen pakken, maken veel lawaai. 's Ochtends word je gewekt door zwaar vrachtverkeer, waardoor ons huis vaak genoeg staat te trillen. Ramen blijven dicht, ook bij warme zomernachten."

Ook over gezondheid en veiligheid maakt Rita zich zorgen. "Met name voor de overburen ontstaan er onveilige situaties. Tussen hun woningen en de drukke weg loopt slechts een smal fietspad. Om te laden en lossen moeten zij de auto op het fietspad parkeren, terwijl het verkeer langs raast. Wanneer het windstil is, wacht ik met tuinieren totdat het weer gaat waaien om te voorkomen dat ik last krijg van fijnstof en uitlaatgassen."

Om de leefbaarheid te vergroten, zijn er verschillende oplossingen mogelijk, vertelt Rita: "Zo kun je denken aan een ventweg tussen de rijbanen en de woningen, zodat bewoners ook de mogelijkheid hebben om voor hun huis stil te staan. Op 11 december gaat de gemeenteraad in debat over deze zaak en we hopen met deze actie meer steun te krijgen."

In een reactie laat de gemeente Nijmegen weten op de Graafseweg te streven naar een gelijkblijvend verkeersaanbod. Uit het 'Ambitiedocument Mobiliteit' blijkt dat de intensiteit op de wegen binnen de S100 de afgelopen tien jaar lager is geworden, mede vanwege de aanleg van de Oversteek. Er is nu zelfs nog sprake van overcapaciteit op de Graafseweg, maar de gemeente wil niet terug naar een overvolle situatie waarbij de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid alsmaar meer onder druk kwamen te staan. Uit doorrekening en simulatie blijkt dat het op het wegdeel tussen de Rozenstraat en Wolfskuilseweg mogelijk is om terug te gaan van vier naar twee rijstroken. Het aanpakken van de Graafseweg zal echter niet plaatsvinden voordat de bereikbaarheid via de Waalbrug weer is verbeterd.

Meer berichten