Leerlingen van basisschool De Geldershof in Nijmegen tijdens een activiteit 'Levende cellen'..
Leerlingen van basisschool De Geldershof in Nijmegen tijdens een activiteit 'Levende cellen'.. (Foto: Foto)

Wetenschappers in de dop

Gelderse basisscholieren aan de slag met onderzoeksthema’s Radboud Universiteit

Nijmegen - Etuis en rekenmachines maken plaats voor een microscoop of misschien zelfs voor een broccoli. Leerlingen van drie Gelderse basisscholen gaan tot en met eind april aan de slag met wetenschappelijke vraagstukken. Hoe kun je levende cellen namaken? Kun je in je fantasie experimenten uitvoeren en hoe werkt een computerbrein? Samen met onderzoekers van de Radboud Universiteit ontdekken basisscholieren hoe waardevol en leuk de wetenschap kan zijn. De activiteiten vormen onderdeel van het project ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’

De onderzoeksgebieden van drie prominente onderzoekers aan de Radboud Universiteit vormen het vertrekpunt en hun wetenschappelijke thema’s worden vertaald naar lesmateriaal voor het primair onderwijs. De leerlingen gaan aan de slag met de materialen van de onderzoekers, onderzoeken hun eigen vraagstukken en brengen een bezoek aan de Radboud Universiteit om de werkomgeving van de onderzoekers met eigen ogen te zien.

Aan de slag met wetenschap

Dit jaar gaan de leerlingen van basisschool De Borgwal in Bemmel aan de slag met het onderzoek naar slimme machines van prof. Marcel van Gerven. Op basisschool De Gazelle in Arnhem buigen de kinderen zich over gedachte-experimenten met het onderzoek van prof. Carla Rita Palmerino als achtergrond. Leerlingen van basisschool De Geldershof in Nijmegen zijn druk bezig met het onderzoek van dr. Evan Spruijt, waarin gezocht wordt naar een manier om levende cellen na te maken. Hierbij is met stukjes klei de celdeling al goed na te bootsen.

Met hun baanbrekende onderzoeken wonnen deze drie wetenschappers in september 2019 de Radboud Science Awards. Hun onderzoeksteams ontwikkelden samen met leerkrachten en het Wetenschapsknoopunt Radboud Universiteit (WKRU) lesmateriaal dat in de volgende editie van de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ verschijnt. Hiermee kunnen andere scholen uit het primair onderwijs zelfstandig de thema’s uitvoeren in de klas.

Onderzoekende houding bij basisscholieren

Het WKRU heeft als doel een onderzoekende houding bij leerlingen in het primair onderwijs te stimuleren. Dit sluit aan bij de ambitie van de overheid, dat alle basisscholen in 2020 aandacht besteden aan wetenschap en technologie (Techniekpact, 2013). Via het onderzoekend leren gebruiken de leerlingen hun eigen nieuwsgierigheid om antwoorden te vinden op hun eigen vragen en ontdekken zij hoe nieuwe kennis tot stand komt.

www.wkru.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden