Havo 3 leerlingen Fleur Ebbers (rechts) en Julia Kraaijenbrink van het Canisius College hebben er zin in. En weten precies wat 1,5 meter is.
Havo 3 leerlingen Fleur Ebbers (rechts) en Julia Kraaijenbrink van het Canisius College hebben er zin in. En weten precies wat 1,5 meter is. (Foto: Canisius College)

Middelbare scholieren op 1,5 meter afstand meter

Nijmegen - Op dinsdag 2 juni een vertrouwd straatbeeld: kinderen op de fiets, rugzakjes gevuld met boeken, brood en iets te drinken. De middelbare scholen zijn weer open! “Ze hebben er zin in”, denkt waarnemend rector Martinette Selten van het Canisius College.

Ook rector Ronald van Bruggen van het Stedelijk Gymnasium ziet een en ander met vertrouwen tegemoet. “We hebben looproutes en gebruiken onze buitenruimtes”, zegt hij. Hanneke Arpots, rector van het NSG zegt: “Fijn om weer een echte school te zijn.”

Een belrondje langs enkele middelbare scholen in Nijmegen levert een beeld op van rectoren die ervan overtuigd zijn dat hun leerlingen zin hebben om naar school te gaan, hun docenten en mentoren te zien en vooral elkaar. Er is knetterhard gewerkt om de scholen klaar te maken voor de anderhalve-meter-samenleving. De lokalen zijn aangepast, er zijn looproutes gemaakt en handgel hangt overal.

Van Bruggen: “We beginnen dinsdag met half gevulde klassen waarbij tafels en stoelen zo zijn geplaatst dat leerlingen anderhalve meter van elkaar af kunnen zitten. Een forse uitdaging voor de roostermakers want niet meer dan driehonderd leerlingen mogen in het gebouw zijn. In de eerste week is er voorrang voor leerlingen van jaar 5 omdat zij volgend jaar examen doen. Daarnaast worden de kinderen uitgenodigd die er niet zo goed voor staan.”

Rector Ronald van Bruggen van het Stedelijk Gymnasium is blij met de buitenruimte die de school heeft. Er zal nu extra aandacht zijn voor gymnastieklessen. “Want,” zo zegt hij, “als ze ergens behoefte aan hebben, is het wel aan beweging.”

Op alle scholen gaat de mentor er flink tegenaan. Gesprekken met ouders en leerlingen zijn volop gepland. Gesprekken gaan over hoe de leerling de laatste maanden heeft ervaren, de virtuele lessen heeft gevolgd, of er problemen zijn geweest in het gezin, of de middelbare scholier de zorg voor broertjes en zusjes voor een deel heeft overgenomen.

'Warme ontvangst'

“Er is veel gebeurd”, zegt Martinette Selten, rector van het Canisius, "daar moet echt aandacht voor zijn." Op het Canisius College kunnen de leerlingen de eerste week dan ook rekenen op een ‘warme ontvangst’. Uit een enquête blijkt dat er vooral veel behoefte is om mentoren, docenten en natuurlijk klasgenoten weer te ontmoeten. “Daar zetten we de eerste week op in, op het elkaar weer zien en spreken. Dit betekent dat er die eerste, korte, week geen les is maar dat de mentoren al hun aandacht richten op de individuele leerlingen.” Op het Canisius zijn de lokalen zo ingericht dat er 8 leerlingen in een lokaal kunnen, zijn looproutes ontwikkeld en zijn er verschillende start- en eindtijden. Elke lesweek is er een dag gereserveerd voor vraag-gestuurde lessen. Dan kunnen leerlingen zelf intekenen voor een vak waarbij zij extra ondersteuning nodig hebben. "Er zullen toezichthouders rondlopen, alles op een vriendelijke manier, met hesjes met hartjes erop. Mijn zorg is dat ze echt afstand van elkaar moeten houden.’’

Hanneke Arpots van NSG Groenewoud is blij dat ze straks weer een 'echte school' kunnen zijn. Op NSG Groenewoud zijn ze vanaf het begin van de coronatijd doorgegaan met lesgeven volgens het bestaande rooster, maar dan digitaal. Zowel docenten als studenten waren al vertrouwd met een en ander en stapten vrij soepel in het afstandsonderwijs. “Maar toch,” zeg ze, “wat fijn om volgende week elkaar weer te zien en te praten over hoe het met iedereen is, wat iedereen heeft meegemaakt.” Op het NSG zijn alle klassen in 3 groepen verdeeld zodat er nooit meer dan 10 leerlingen in één lokaal zijn en elke leerling om de drie dagen op school is.

De rectoren hebben allemaal lof voor de docententeams. "Docenten hebben knetterhard gewerkt om de virtuele lessen te realiseren en gaan nu ook lessen geven deels in het vertrouwde klaslokaal maar ook nog vanaf het zo vertrouwd geworden schermpje."

Blijven zitten of overgaan?

Een aandachtspunt is natuurlijk de overgang, of, zoals dat in vaktermen heet, de bevordering naar de volgende jaarlaag. Zowel op het Stedelijk Gym, het NSG als op het Canisius is dat niet vanzelfsprekend. Op het Gym zijn gesprekken en extra toetsen. Op het Canisius wordt vooral gekeken naar het laatste rapport. Zag dat er al slecht uit, dan is er aanleiding om goed na te gaan of de leerling gebaat is bij overgang naar een volgend leerjaar. Bij NSG Groenewoud is de laatste toetsweek afgeschaft en worden er in de laatste periode geen cijfers meer gegeven. Bij de bevordering worden ook niet cijfermatige gegevens, zoals bijvoorbeeld inzet, meegewogen.

(Tekst: Annet Kooijmans)

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden