<p>Maarten Mulder laat een impressie van het vernieuwde Winkelcentrum Dukenburg zien.</p>

Maarten Mulder laat een impressie van het vernieuwde Winkelcentrum Dukenburg zien.

(Foto: Moniek Hüsken)

WC Dukenburg op de schop

  Nieuwsflits

Nijmegen - Een andere kap, nieuwe en moderne zitplekken en meer groen. Winkelcentrum Dukenburg wordt komende tijd verbouwd. Dat is hard nodig want er is leegstand.

“Zoals het vroeger was, wordt het niet meer”, zegt Maarten Mulder woordvoerder namens de 55 eigenaren. “We gaan niet alleen voor een verbeterslag maar willen ook een deel transformeren. We moeten uiteindelijk naar minder vierkante meters winkelruimte. Het winkelcentrum wordt een stuk compacter want de manier van winkelen is veranderd sinds het in de jaren zestig werd gebouwd. Daarom zijn we met de gemeente samen aan het kijken hoe we het totale gebied rondom het winkelcentrum aantrekkelijker kunnen maken. Op termijn met nieuwe woningen. Dat is goed voor de doorstroming: mensen die nu nog in grotere woningen in de wijk wonen, kunnen zo plek maken voor startende gezinnen.”

Groener

“Ook gaan we kijken hoe we het gebied rondom het winkelcentrum groener kunnen maken en hoe het winkelcentrum zelf een opener beleving krijgt. Het is nu naar binnen gekeerd. Het beginpunt van die transformatie is de interne verbouwing.”

Winkelcentrum Dukenburg heeft te kampen met leegstand. Zo zijn C&A en ING vertrokken.“Zij lieten gaten achter.” Volgens Mulder is sprake van 25 tot 30 procent leegstand terwijl tussen de 5 en 10 procent normaal is. Hij wijt het onder meer aan een veranderende bevolkingssamenstelling. “De jonge gezinnen die destijds Dukenburg bevolkten, hebben hun kinderen de deur uit zien gaan, dus er zijn simpelweg minder klanten. En niet onbelangrijk: het winkelcentrum is niet de enige plek waar je terecht kunt voor je dagelijkse boodschappen. Het is daarom onze ambitie dat er een grote discounter bij komt. Dat heb je nodig naast AH, Amazing Oriental, Hema, Action en Zeeman om als winkelcentrum genoeg klanten te trekken.”

De eigenaren gaan er alles aan doen om de aantrekkelijkheid weer te verbeteren. De afgelopen drie jaar werd een nieuwe sprinklerinstallatie aangelegd. De grote interne verbouwing is hier een vervolg op. De luifels die boven de winkels zaten zijn gesloopt en komende tijd wordt steeds een ander stuk van het winkelcentrum aangepakt. Het krijgt een modernere uitstraling met strakke kaders rondom de winkelpuien en geharmoniseerde uithangborden met daarop de logo’s van de bedrijven. De kap wordt geschilderd en krijgt een soort ‘hemeltje’ van stof erin om de akoestiek en lichtinval prettiger te maken. Her en der komen zitjes en er komt meer groen. De metamorfose en het feit dat bezoekers er - ook nu al - twee uur gratis mogen parkeren, moeten weer zorgen voor ‘schwung’.

Mulder is blij dat het gelukt is alle neuzen dezelfde richting op te krijgen. “Er is én leegstand én er moet geïnvesteerd worden, dat is een lastige combinatie. We zijn blij dat er met dit plan weer vertrouwen in de toekomst is.”

(Tekst: Moniek Hüsken)

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden