Proef N.E.C.: voetballen mét publiek


<p>N.E.C. voetbalt zondag 28 februari tegen De Graafschap. m&eacute;t publiek.</p>

N.E.C. voetbalt zondag 28 februari tegen De Graafschap. mét publiek.

(Foto:)

Proef N.E.C.: voetballen mét publiek

  Nieuwsflits

Nijmegen - Na maanden spelen voor lege tribunes vanwege de corona-maatregelen, mogen de voetbalclubs N.E.C. en Almere City deze maand weer fans toelaten. De clubs, waar maximaal 1.500 supporters op de tribune mogen zitten, doen mee aan een wetenschappelijke proef om grootschalige evenementen in de toekomst mogelijk te maken. De app Close maakt de eerste wedstrijden met publiek technisch mogelijk. Maar hoe werkt dit?

Vanaf dit weekend is het zover. Voetbalclub N.E.C. in Nijmegen mag 1.500 seizoenkaarthouders en ClubCard-houders toelaten tot de thuiswedstrijd met De Graafschap op zondag 21 februari. Een week later mogen hetzelfde aantal toeschouwers de thuiswedstrijd van Almere City FC tegen SC Cambuur-Leeuwarden bezoeken. Iedereen die een ticket voor de voetbalwedstrijd heeft bemachtigd moet de app downloaden met daarin praktische informatie, zoals het toegangsticket en informatie over de starttijd en de wedstrijden. Daarbij moeten alle bezoekers 48 uur voor aanvang een PCR-test hebben gedaan. Bij een positieve test of hoge temperatuur meting wordt er op de wedstrijddag géén toegang verleend.

Bubbels

Eenmaal in het stadion worden toeschouwers verdeeld in groepen, zogenaamde ‘bubbels’. De Close app biedt een chat based platform waarmee bedrijven direct met bezoekers en klanten kunnen communiceren. Een soort whatsapp voor events waar onder andere Stage Entertainment, Disney en Naturalis al gebruik van maken. Via de app van Close krijgen de bezoekers van een voetbalwedstrijd voor, tijdens en na de wedstrijd informatie over de zogenoemde bubbel waarin zij zitten: verschillende opdrachten en instructies over het volgen van een aparte route in het stadion, of ze mogen meezingen of meedoen met de wave en bij welke bar ze een biertje kunnen halen.

Mochten er dringende mededelingen nodig zijn, dan kunnen N.E.C. en Almere City live vanuit Close berichten versturen. Ook moeten bezoekers een speciaal digitaal detectiemiddel omhangen dat de bewegingen van de bezoekers anoniem registreert.

Marktonderzoek 

Via de app wordt voor, tijdens en na de eerste voetbalwedstrijden informatie over de bezoekers verzameld om de evenementen te evalueren. Zo wordt in kaart gebracht hoe supporters naar het stadion reizen en met wie, maar ook wordt er gevraagd naar hun ervaring door middel van een korte enquête na afloop. Bijvoorbeeld ervaring rondom het loslaten van de anderhalve meter, bereidheid om te betalen voor een test voor een evenement en in hoeverre een PCR test, temperatuurmeting, mondkapjes en andere maatregelen hebben bijgedragen aan een veilig gevoel. Deze data en bezoekerservaringen worden verzameld en gedeeld met het onderzoeksteam van Breda University of Applied Sciences om advies uit te brengen over het organiseren van grootschalige evenementen in de toekomst.

“Supporters zijn een belangrijke schakel in het voetbal”

Luc te Riele, Manager Supporterszaken N.E.C., is blij dat er weer supporters worden toegelaten in het Goffertstadion: “Supporters zijn een belangrijke schakel in het voetbal. Na maanden van afwezigheid zijn we blij, in ieder geval een kleine groep, weer te kunnen verwelkomen in ons Goffertstadion. De afgelopen maanden hebben we ons met alle betrokken organisaties ingezet om aanstaande zondag een mooie wedstrijd(beleving) te creëren. We danken alle supporters voor het inschrijven en we zijn trots op hun deelname aan het onderzoek, zodat er door middel van relevante data hopelijk sneller met volle stadions kan worden gevoetbald.”

Doelgericht communiceren

Manager Marketing, Media & Communicatie Perry Hendriks van Almere City FC: “Met de Close-app kunnen we doelgericht communiceren en schakelen op die momenten dat het noodzakelijk is. De app ontlast ons met het begeleiden van grote groepen supporters door de uitgebreide set van voorwaarden waaraan moet worden voldaan om van deze bijzondere wedstrijd te mogen genieten.”

Wendbaar

Kiliaan Toorenaar, oprichter en CEO van Close: “Bij het eerste Fieldlab Event dat afgelopen maandag heeft plaatsgevonden in het Beatrixtheater in Utrecht kon de organisator ruim 92 procent van de bezoekers op ieder moment iedere boodschap sturen. Met de regelmatig veranderende omstandigheden en regelgeving op dit moment voldoet een pdf ticket en een lange mail niet meer. Close begeleidt de bezoeker stap voor stap en maakt je als organisator communicatief zeer wendbaar, dat is een enorm voordeel in de communicatie met bezoekers.”

Meer informatie: www.thecloseapp.com en business.thecloseapp.com

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden