Stips Nijmegen 5 jaar

Algemeen

Nijmegen - Loop je rond met een vraag waarop je het antwoord niet weet? Heb je misschien een idee voor je buurt of wil je contact met anderen? “Loop dan zeker eens binnen bij de Stip bij jou in de wijk”, adviseert Marjo Scheffer, coördinator van Stip Noord. “We helpen iedereen die bij ons aanklopt zo goed als we kunnen. En dat inmiddels alweer vijf jaar.”

Vragen waarmee mensen aankloppen bij de Stips zijn volgens Marjo heel divers. “De een heeft bijvoorbeeld behoefte aan hulp bij het invullen van formulieren van de gemeente, een ander is benieuwd wat er te doen is in de wijk.” Met wat voor vraag je ook komt en wie je ook bent, de (veelal vrijwillige) medewerkers van de Stips proberen je altijd te helpen. “We zijn weliswaar geen wandelende encyclopedieën, dus we weten niet alles zelf, maar we weten wel waar we de antwoorden op je vragen kunnen vinden.”

Groot voordeel hiervan is volgens Marjo dat ze het de mensen een stuk makkelijker maken. “Voorheen werden mensen voor hun gevoel vaak van het kastje naar de muur gestuurd als ze niet wisten bij wie ze precies moesten aankloppen met hun vraag; er waren immers heel wat verschillende infoloketten. Nu hebben ze gewoon één vast punt waar ze naartoe kunnen.” Of, nou ja één... een per stadsdeel dan, want inmiddels heeft elk stadsdeel een eigen Stip en zit er in het centrum zelfs een speciale Stip voor jongeren. “En ‘voor en door de bewoners’ geldt hier ook echt. De meeste vrijwilligers komen uit de wijk, weten wat er speelt en kennen veel van de mensen, wat de Stips voor veel mensen erg toegankelijk maakt.”
Iets wat Elmas Madak alleen maar kan bevestigen. “Ik klop regelmatig voor hulp aan bij de Stip in oud-west; je moet ook zo veel papierwerk invullen als je niet meer werkt, bijvoorbeeld van het VGZ en de gemeente, en het is lang niet altijd even duidelijk wat daar precies de bedoeling van is. Ideaal dat er dan een plek is waar je terechtkunt met al dit soort vragen en waar ze je altijd vriendelijk en duidelijk helpen. De ene keer kunnen ze mijn vragen zelf beantwoorden, de andere keer moeten ze daarvoor navraag doen - en dat doen ze dan ook - maar ook als er bijvoorbeeld een lastig telefoontje gepleegd moet worden, doen ze dat voor me. Ik kan het dan ook iedereen aanraden om bij vragen even bij een Stip binnen te lopen.”
En daarvan zijn steeds meer mensen overtuigd, aldus Marjo. “Onze naamsbekendheid wordt steeds groter wat we merken aan de toename van het aantal mensen dat bij ons aanklopt voor hulp. In de vijf jaar dat de Stips nu bestaan, zijn al meer dan 66.000 vragen beantwoord. Dat geeft wel aan hoeveel behoefte er is aan een laagdrempelige plek waar je gratis terecht kunt met je vragen.” Zoals Marjo al aangaf is het beantwoorden van vragen niet de enige functie van de Stips. “We zijn er ook voor ontmoeting in de wijk. Want ook daar is behoefte aan, merken wij elke dag opnieuw.”

www.stipnijmegen.nl

(Tekst: Maaike van Helmond)