Wethouder Grete Visser.
Wethouder Grete Visser.

Buurtteams kunnen mensen snel ondersteunen, dichtbij in de wijk

Algemeen

NIJMEGEN - Sinds 1 januari 2022 kunnen Nijmegenaren met allerlei hulpvragen terecht bij nieuw gevormde Buurtteams. “We hebben allemaal wel een kwetsbaarheid maar het is zaak om niet te lang te blijven rondlopen met bijvoorbeeld stressklachten of financiële problemen. Zoek hulp!”, roept wethouder Grete Visser op. 

Door Marcel Witlox

“Eerder deden de Sociale Wijkteams goed werk maar ze waren het grootste deel van hun tijd kwijt met het bepalen van de hulpvraag en er was nauwelijks tijd om hulp te geven. Bij de nieuwe Buurtteams komt alles samen. Je kunt er aankloppen met vragen over onder meer (woon)begeleiding, geldzaken, WMO, opvoeden, mantelzorg, relatie en werk”, weet Visser. En dat daaraan grote behoefte is, laten de cijfers wel zien. Vorig jaar kwamen er binnen een half jaar alleen al bij het buurtteam Jeugd & Gezin zo’n 2000 hulpvragen binnen. 

Bureaucratie verleden tijd

“We zagen dat de Sociale Wijkteams zich bezig hielden met ‘wat is de hulpvraag’ en ‘wie kan dat het beste oplossen’. Ze waren veel tijd kwijt met formulieren invullen en het voeren van meerdere gesprekken. Kortom, er was veel bureaucratie en papierwerk. Dat leidde tot lange wachttijden. De nieuwe Buurtteams hebben een andere opdracht en we laten de professionals doen waar ze goed in zijn: zo snel mogelijk zelf steun bieden.”

“Liepen de wachttijden voorheen op tot wel 6 tot 8 weken, nu zien we al dat we de wachttijden hebben kunnen verkorten naar 2 tot 3 weken. Dat is zeker een mooi resultaat maar ik ben nog niet tevreden, het zou mooi zijn als mensen binnen één week worden geholpen”’, aldus een ambitieuze wethouder.

Ervaringsdeskundige

“De snelheid waarmee de Buurtteams nu kunnen schakelen komt omdat het grotere, geïntegreerde teams zijn waarin meer specialisten zijn verenigd. Bovendien, in elk team is ook een ervaringsdeskundige beschikbaar, zodat er nog meer oog is voor de andere kant van de medaille.” De Buurtteams zijn te vinden in elk stadsdeel, in de wijkaccommodaties of in de buurt bij de Stips.

“Als iemand tot de conclusie komt dat hij of zij een probleem niet zelf kan oplossen of er zelf niet uitkomt, dan kan men aankloppen bij de Buurtteams. Het kan zijn dat iemand al na één gesprek zijn of haar leven weer op de rit heeft en dus slechts even op weg moet worden geholpen. Een klein steuntje in de rug.” 

“Maar het kan ook een langer traject zijn. Dan is langere tijd ondersteuning nodig want idealiter willen we dat alle mensen de mogelijkheid hebben om levenslang in hun eigen wijk te blijven wonen. En is een langer traject nodig dan werken we nauw samen met partners in de wijk, zoals huisartsen en scholen. Laagdrempelig en op wijkniveau.” Door een goede afstemming met de partners in de wijk komen inwoners met hulpvragen ook eerder in beeld en worden ze sneller geholpen, verwacht de wethouder.

Sinds 1 januari is de website vraaghulpnijmegen.nl in de lucht. Hier is ook te zien dat ouderen weer terecht kunnen bij de ouderenadviseur van Sterker en voor hulpmiddelen en huishoudelijke hulp bel je weer met de gemeente. En voor wie niet handig is met de computer is er altijd nog de telefoon of kan men laagdrempelig binnenlopen bij de Stips. “Ga naar de website vraaghulpnijmegen.nl en stel je vraag. Je komt dan vanzelf uit bij het juiste ‘loket’ waar al je hulpvragen serieus worden genomen.”

Volgens de wethouder liep het vinden van personeel voor nieuwe Buurtteams goed. “We konden gelukkig veel ervaren personeel inzetten afkomstig uit de Sociale Wijkteams - zij kennen de stad en haar inwoners al goed - aangevuld met enthousiaste professionals van buitenaf.”

“Ik ben een trotse wethouder want we hebben in korte tijd al veel bereikt. En ik doe nogmaals de oproep: voel je een probleem aankomen, pak het snel aan. En groeit het boven je hoofd, zoek hulp!” 

Meer informatie: vraaghulpnijmegen.nl