
Buurtactie speelplaats boven parkeerplaats
AlgemeenNijmegen - Onder het motto ‘tegels eruit, groen erin’ geven bewoners in Neerbosch-Oost een groot parkeerterrein cadeau aan Operatie Steenbreek. Tijdens een buurtactie ‘planten’ bewoners en kinderen hun groene wensen voor een ontmoetingsplek en een natuurspeeltuin in het voor parkeerplaatsen bestemde terrein van ongeveer 350 m2. Tegelijk onthult de buurt alvast de nieuwe naam ‘Neerbosch-Oost, Green Capital?’ voor hun toekomstige groene hart van de wijk. Hiermee verwijzen ze met een knipoog naar ‘de groene woorden van de gemeente’, terwijl de gemeente zélf een groot geasfalteerd parkeerterrein aan gaat leggen.
Volgens de buurt overtreedt de gemeente Nijmegen hun eigen gepromote motto ‘tegels eruit, groen erin’. Sinds juni zijn bewoners van Neerbosch-Oost in actie voor een natuurspeeltuin in het hart van de wijk, op de plaats waar de gemeente een groot parkeerterrein aan wil leggen. Op woensdag 5 februari spreekt de gemeenteraad over de wensen van de wijk en over de plannen van de Gemeente Nijmegen.
Buurtbewoner Paula van Dijnen is een van de actieve bewoners van de buurtactie. Van Dijnen: ‘De gemeente is trots op Green Capital, én promoot samen met Steenbreek meer groen en minder tegels in de tuinen. Nu de gemeente zélf in onze wijk een grote geasfalteerde parkeerplaats aan wil leggen, vragen wij de gemeente om hun eigen regels ook zelf na te leven. Ook in Neerbosch-Oost: asfalt eruit, groen erin!’. Volgende week woensdag 5 februari spreekt de gemeenteraad over de plannen voor Neerbosch-Oost. Van Dijnen heeft er vertrouwen in dat er sympathie en steun is van politieke partijen voor de wensen van de buurt.
In Neerbosch-Oost zijn bewoners sinds de zomer in actie voor een natuurspeeltuin in het hart van de wijk onder het motto ‘Speelplaats boven parkeerplaats’. In oktober vorig jaar overhandigden ze meer dan 900 handtekeningen aan wethouder Velthuis. De gemeente heeft laten weten dat er een natuurspeeltuin in de buurt gaat komen, en dat ze aan dit terrein 85 m2 extra willen toevoegen. De buurt is blij met deze toezeggingen, maar blijft zich inzetten tegen de komst van een groot geasfalteerd parkeerterrein tussen de nieuwe school (gereed zomer 2020) en het wijkcentrum De Schalmei. Nu ligt daar al een groot parkeerterrein dat vaak leeg staat, en de gemeente Nijmegen wil dit uitbreiden. Met de actie ‘Speelplaats boven parkeerplaats!’ vragen de bewoners om een natuurspeeltuin, een speelveld en een terras op deze plek.







