Koninklijke onderscheiding voor mevrouw Marie-José van den Hout

Algemeen

Nijmegen - Mevrouw Marie-José van den Hout (77) heeft zondag 9 juni de versierselen behorende bij haar benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau in ontvangst mogen nemen. Zij kreeg de Koninklijke onderscheiding voor haar verdiensten voor Galerie Marzee en met name voor haar inzet voor jong talent op het gebied van moderne sieraden.

Mevrouw Van den Hout heeft in 1979 Galerie Marzee opgericht en is 40 jaar galeriehouder/directeur. Galerie Marzee is inmiddels een van de grootste, meest prestigieuze galeries in de wereld op het gebied van moderne sieraden. De galerie verzorgt niet alleen tentoonstellingen met fraai gevormde boeken maar verkoopt ook sieraden.

Ze steunt vanaf het begin van haar carrière vrouwelijke kunstenaars en medewerkers. Vanaf 1987 worden regelmatig tentoonstellingen georganiseerd van pas afgestudeerden van internationale opleidingen. Om een internationaal platform voor jonge kunstenaars te scheppen, organiseert ze de Marzee Graduate Show, de Ravary workshops, de Marzee Graduate Prize en het Marzee for Starters-project.

Mevrouw Van den Hout is ook oprichter van het platform Moderne Muziek Nijmegen en organisator van concerten van de Stichting Moderne Muziek Nijmegen.