Afbeelding
Foto: GOEDELE MONNENS
Column burgemeester Bruls

De overheid wil dichtbij zijn

Algemeen

Afgelopen week is er in onze stadswinkel een nieuw loket geopend: vanaf nu kunnen Nijmegenaren een dag per week ook hier terecht bij een loket van de belastingdienst.

Deze ontwikkeling is een mooie stap voor de gehele overheid. De belastingdienst opent momenteel in het hele land steunpunten om aan mensen dichterbij huis een loket te bieden bij vragen. Nijmegen is de zesde gemeente waar dit gebeurt. Logisch dat we hieraan hebben meegewerkt en aan hen onderdak hebben geboden bij ons in de Stadswinkel aan de Mariënburg.

De wijze waarop we als overheid communiceren met de inwoners van de stad ontwikkelt zich al jarenlang. Was er vroeger slechts de aloude brief, het formulier en het loket waar u terecht kon, tegenwoordig zijn de mogelijkheden legio. Dit natuurlijk door de opkomst van het internet en de sociale media, die vele kanalen bieden om met elkaar te communiceren. We kunnen sneller vragen beantwoorden, makkelijker afspraken maken of aanvragen indienen en de gehele week door, ook in de avonden en weekenden, met elkaar communiceren.

Toch merk ik vaak dat mensen bij vragen het liefst te maken hebben met een mens van vlees en bloed. Of het nu gaat om iets eenvoudigs als het aanvragen van een bouwvergunning of rijbewijs of wanneer het gaat over ingewikkelder vragen over zorg of inkomen, het persoonlijk contact wordt nog steeds (gelukkig maar!) erg op prijs gesteld. De rechtstreekse communicatie van mens tot mens blijft toch iets waar we behoefte aan blijven hebben. Wij spelen hier op in.

Het steunpunt in Dukenburg, waar Nijmegenaren twee dagen per week terecht kunnen is hier een goed voorbeeld van. Een vooruitgeschoven post van de gemeente waar met name de Dukenburgers veel gebruik van maken.

De belastingdienst is natuurlijk een andere tak van de overheid, maar doordat we samen onder één dak komen te zitten, zullen ze makkelijk te vinden zijn. En dat is een goede zaak; het is voor de Nijmegenaar tenslotte niet meer dan logisch dat ‘de overheid’ samenwerkt om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Nijmegen werkt constant aan het verbeteren van de dienstverlening. Dat we dit best goed doen, blijkt wel uit onderzoek. Onze dienstverlening wordt steevast met een ruime voldoende beoordeeld. Om dat zo te houden, kunnen we natuurlijk niet achterover leunen. We blijven zoeken naar manieren om nog meer en sneller en eenvoudiger te werken voor de Nijmegenaren. De opening van dit steunpunt van de belastingdienst is hier een mooi voorbeeld van.

Reageren op deze column van de burgemeester? Secretariaatburgemeester@nijmegen.nl