Het Hydromotiveteam presenteert de nieuwe auto.
Het Hydromotiveteam presenteert de nieuwe auto. Foto: Ellen Koelewijn Fotografie

Studenten HAN presenteren energiezuinige auto

Algemeen

NIJMEGEN - Het is een kunststuk van jewelste. Zestien studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) hebben in één jaar tijd een nieuwe energiezuinige auto gebouwd. Ga er maar eens aan staan. Het is een waterstofauto met een geschat verbruik van 1 op 1000. Veel zuiniger dan het vorige exemplaar. 

Door Vincent Bos 

Met die waterstofauto doen de studenten mee aan de Shell Eco Marathon. En ze hebben wat mazzel. Want die wedstrijd is dit keer in eigen land, op het racecircuit in Assen. 

Competitie

Het betreft hier een van ’s werelds groot en uitdagendste scholieren-  en studentencompetitie op het gebied van innovatie, technologie en duurzaamheid. De ene groep kiest daarbij voor het bouwen van een auto met waterstof als energiebron.
Een ander prefereert de inzet van een wagen waarvan de tank is gevuld met benzine en een derde team wil scoren met een auto die wordt aangedreven door zonne-energie.

De studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) vormen het Hydromotiveteam. Hun futuristisch ogende voertuig, de HM12, rijdt op waterstof. 

Toekomst

Het is een bewuste keuze omdat ze denken dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt. Waterstof geldt al langer als een duurzame brandstof. Er rijden al waterstofauto’s rond.

En om duurzaamheid draait het zeker in deze competitie, stelt Thomas Rozengarden, de event manager van het Hydromotiveteam. “We willen een auto bouwen die qua brandstofverbruik zo zuinig mogelijk rijdt. We hebben voor waterstof gekozen omdat we allemaal erg geïnteresseerd zijn in deze brandstof. We hebben een jaar gebouwd aan een compleet nieuwe auto. Van het omhulsel tot het chassis en de aandrijving.”

Het is volgens hem een van de spelregels dat een team om de drie jaar met een nieuwe auto komt. De competitie is bedoeld voor tweedejaars studenten. Het team kent dus ieder jaar andere gezichten. Het is de eerste keer dat Rozengarden van de partij is. 

“Omdat we een hele nieuwe wagen hebben, stonden we voor een aantal uitdagingen. De financiering is er een van. In totaal gaat het om een investering van honderdduizend euro. Dankzij sponsoren hebben we dat bedrag gehaald. De sponsoren krijgen in ruil een sticker op de auto, we maken naamsbekendheid voor hen en ze worden uitgenodigd voor evenementen.” 

De vorige auto van de HAN deed het al uitstekend. “We kwamen uit op 692 kilometer per liter. Dit jaar gaan we voor 1 op 1000”, kijkt hij vol verwachting vooruit. Het record in de Eco-marathon staat op 3.771 kilometer. Dat is zo’n beetje de afstand van Amsterdam naar Rome en terug. 

Het team doet van 17 tot 19 mei eerst mee aan een race in het Franse Nantes. Dat is meteen een mooie test. De Shell Eco-marathon is van 31 mei tot 3 juni in Assen. Het team van de HAN bestaat uit studenten uit alle delen van het land. Meer informatie vind je onder meer op www.hydromotive.nl