Duurzaamheidscafé: afval, waar gaat dat heen?
Algemeen Kort nieuwsNIJMEGEN - Elke Nederlander produceert jaarlijks gemiddeld 490 kilo afval. Zo’n 60 procent daarvan wordt gescheiden ingeleverd, maar is dat iets om trots op te zijn? Kunnen we erop vertrouwen dat het goed verwerkt wordt? En moet het aantal kilo’s niet sterk omlaag? Daarover gaat het Duurzaamheidscafé Nijmegen dinsdag 6 december in LUX Nijmegen.
Heel veel huishoudens scheiden hun afval. Tegelijkertijd zetten mensen vraagtekens bij het nut ervan. Wat gebeurt er precies mee? Wat is de kwaliteit ervan? Is alles wel echt duurzaam te verwerken? Al die soorten plastic zijn nauwelijks goed te recyclen, toch?
En dan is er nog zoiets als bron- en nascheiding. In Nijmegen scheiden we netjes ons afval. In steden als Rotterdam en Amsterdam gooien ze juist weer veel in één en dezelfde bak. Daar gaan de sorteermachines van het afvalbedrijf het vuilnis te lijf. Wat werkt beter? Tijdens het Duurzaamheidscafé zoomen we ook in op mogelijkheden om de afvalstromen drastisch te verminderen. Is het mogelijk om zonder afval te leven?
Met onder andere Jeroen Vrolijks (DAR), Jeroen Jansen (MUNITION-project), Elisah Pals (Zero Waste Nederland), Elza Zijlstra (TrashWorks) en Boris Gubbels of collega (Sidcon). Natuurlijk is er volop ruimte voor vragen en discussie. Margot Ribberink, ambassadeur van weer, klimaat en duurzaamheid, presenteert de avond en leidt de gesprekken.
Tickets (à 3,50 euro) via LUX Nijmegen: https://www.lux-nijmegen.nl/debat/afval-waar-gaat-dat-heen/







