Lerrie Grooten geeft een voor hem onbekende vrouw een bosje bloemen. Zomaar een aardig gebaar.
Lerrie Grooten geeft een voor hem onbekende vrouw een bosje bloemen. Zomaar een aardig gebaar. Foto: Ellen Koelewijn Fotografie

Kindness Collectief Nijmegen wil vreugde in de wereld brengen

Algemeen

NIJMEGEN - Wil je naar de film en dan is je kaartje al betaald. Of je vindt op een bankje ineens een cadeautje. Achtergelaten door het Kindness Collectief Nijmegen. Dat verzint steeds tal van leuke en bijzondere activiteiten, zegt Lerrie Grooten. Doel daarvan is om willekeurige mensen blij te maken.

Door Vincent Bos

De groep afficheert zich als ‘enthousiaste mensen die vreugde en vriendelijkheid in de wereld willen brengen’. Daaraan ligt wetenschappelijk onderzoek ten grondslag, stelt socioloog en initiatiefnemer Lerrie Grooten (35). “Uit onderzoek is gebleken dat wat wij beogen goed is voor de gezondheid. Zowel voor degene die ontvangt als voor de gever.”

Visitekaartje

Als de groep een cadeautje achterlaat weet ze niet bij wie dat terechtkomt. De ontvanger kan aan de hand van het visitekaartje zien dat dit een daad is van het Kindness Collectief Nijmegen. “Maar we sturen ook mailtjes naar willekeurige mensen. Het kost je twee minuten om een mail naar bijvoorbeeld Japan te sturen. Het is heel erg cool als je daarop een reactie krijgt”, zegt Grooten.

De groep is vier keer per jaar actief op diverse locaties in de stad. Meestal in april, juni, augustus en het najaar. “Soms laten we een snoepreep achter in de automaat. We hebben bij de Febo wel eens een kipcorn gekocht en gevraagd die aan een klant te geven. We kregen later bericht dat die persoon daardoor een goede dag had. Uit zo’n reactie blijkt dat iemand het een leuke actie vindt. Daar krijg je zelf een dosis positieve emotie van.”

Briefjes

“We stoppen ook briefjes onder ruitenwissers. Dat hebben we een keer bij voetbalclub NEC gedaan. De tekst varieert. Er kan bijvoorbeeld ‘Ik wens je een dag vol geluk’ op een kaartje staan. Zo proberen we steeds iets aardig te bedenken.”

Uit eigen zak

De bloemetjes, cadeautjes en kleine lekkernijen betalen ze zelf. “Als je lid bent van een sportclub betaal je contributie, na een wedstrijd drink je eens wat en je gaat met je team uit. Wij geven ons geld uit aan goede daden. Als ik boodschappen doe in de supermarkt maakt het kopen van een bloemetje van drie euro op het totaalbedrag echt niet zoveel uit”, meent Grooten.

Pay it Forward

Pay it Forward is een andere actie van de groep. Dan wordt in een horeca-etablissement alvast de koffie betaald voor een willekeurige andere klant. 

De groep krijgt er steevast leuke reacties op. Zoals dat ook geldt voor de actie waarbij in de bibliotheek kaartjes in de boeken zijn gestopt.

Mailberichten kunnen naar allerlei personen worden gestuurd. “Zo kun je een mail sturen naar een oud-leerling, een oud-docent of de burgemeester. We hebben Bruls een positief bericht gestuurd en hij liet ons weten dat hij het leuk vond. Een vriendelijke mail naar een middelbare school is daar op het prikbord gehangen”, vertelt Grooten vol trots.

En dat is natuurlijk het ultieme bewijs dat de vriendelijkheidsacties van deze bevlogen mensen alom in de smaak vallen.