Studenten in gesprek met opdrachtgever HANOS Nijmegen
Studenten in gesprek met opdrachtgever HANOS Nijmegen Foto: nvt

Studenten tackelen hospitalityvraagstukken Nijmeegse bedrijven

Algemeen

NIJMEGEN - De afgelopen dagen vond de derde Challengeweek Hospitality plaats. Ruim 120 tweedejaars studenten van ROC Nijmegen kwamen bij elkaar om samen drie dagen lang te werken aan een aantal hospitalityvraagstukken uit de regio. 

Werkgevers uit het Rijk van Nijmegen hadden echte casussen ingediend waarmee de studenten aan de slag gingen. Voor de studenten een mooie opdracht in de praktijk, voor de werkgevers een verfrissende oplossing voor hun vraagstuk. 

Hoge verwachtingen van de gast centraal 

Hospitality wordt steeds belangrijker, in bijna alle beroepen. De verwachtingen van klanten, gasten en cliënten worden steeds hoger, ze vragen meer dan alleen vakmanschap. Goede hospitalityvaardigheden kunnen dan ook echt het verschil maken. 

Tijdens de Challengeweek gingen studenten onder leiding van een coach op zoek naar oplossingen om de hospitality bij de deelnemende bedrijven te vergroten. Studenten zetten hierbij de gast centraal. Wanneer ervaren zij gastvrijheid, wanneer zijn ze blij verrast? Middels workshops en gastsprekers uit de hospitalitybranche werden de studenten geprikkeld originele en gastvrije oplossingen te bedenken. 

Echte vraagstukken aanpakken 

De casussen werden ingebracht door zes organisaties uit Rijk van Nijmegen, namelijk Eventure, RvN@, Gemeente Nijmegen, Doornroosje, HANOS Nijmegen en ACBN. Zij hebben allemaal hun eigen uitdagingen rondom klantbeleving en gastvrijheid. De vraagstukken van de organisaties zijn divers, de oplossingen van de studenten creatief en doordacht. 

Zo vraagt Doornroosje zich bijvoorbeeld af hoe ze bezoekers van Openluchttheater de Goffert op een toegankelijke, uitnodigende en snelle manier van een hapje en drankje kan voorzien. De studenten geven een compleet andere indeling van de bar als advies. En wat denkt het theater van het weggeven van gratis popcorn, zodat mensen automatisch zin krijgen in een drankje? 

HANOS Nijmegen wil dat elke medewerker bijdraagt aan een gastvrije ervaring voor de klant. De studenten bedenken een zogenoemde ‘wauw-cursus’ voor medewerkers om het wauw-effect bij klanten te bereiken. Ook krijgen collega’s hun normale uurloon tijdens de cursus, want volgens de studenten mag de werkgever ook wat terug doen voor de werknemer. 

Evenementenbureau ACBN is op zoek naar een hernieuwde invulling van het VIP-event tijdens de vuurwerkshow van de Vierdaagsefeesten. De studenten denken groots: rode loper, welkomstdrankje, een ronddraaiend podium, wijnproeverij, live cooking en een goodiebag. En het begint natuurlijk bij versturen van een bijzondere uitnodiging naar het huisadres van de VIP’s, want daar start de beleving al. 

 Uitdagend onderwijs 

ROC Nijmegen biedt onderwijs dat uitdagend en flexibel is. Dat past ook bij de veranderende arbeidsmarkt en veranderende behoefte van de studenten. Deze Challengeweek is daarvan een mooi voorbeeld. De samenwerking met het werkveld wordt opgezocht zodat er aan realistische vraagstukken gewerkt wordt buiten het klaslokaal. 

Studenten van het cluster Hospitality (dit zijn de opleidingen retail, facilitaire dienstverlening, horeca- en bakkerijopleidingen, luchtvaartdienstverlening, toerisme en recreatie) pakken de opdrachten aan onder leiding van een coach, aan de hand van inspirerende werkvormen uit de design thinking-methode. De studenten krijgen zo de kans om buiten de gebaande paden te leren en ervaren. Afsluitend pitchen ze hun oplossing voor het vraagstuk voor een vierkoppige jury en de opdrachtgevers. 

Opening Challengeweek Hospitality