Afbeelding
zaken

Zo houden bedrijven zicht op hun wagenpark

Zakelijk

Dagelijks zit er heel wat goederenvervoer op de weg. Vrachtwagens, opleggers, bestelbusjes, allemaal op weg naar klanten om spullen af te leveren of om service en onderhoud te verlenen. De bedrijven waarvoor deze mensen werken hebben soms tientallen wagens onderweg. Het is heel belangrijk om te weten wie waar zit. Als er iets verandert in de planning of er komt een spoedmelding binnen dan moet er immers snel geschakeld kunnen worden. Daarom wordt er meestal gebruikgemaakt van gps-tracking om de auto’s te lokaliseren. Die tracking verloopt in de meeste gevallen via de tachograaf. Dit apparaat houdt nauwkeurig bij waar een auto rijdt, maar ook hoeveel kilometers er zijn gereden, hoe lang de chauffeur reed en hoe snel de auto rijdt. Deze informatie is om verschillende redenen belangrijk.

De Rijtijdenwet

Een beroepschauffeur mag niet te lang achter elkaar achter het stuur zitten. Zo moet worden voorkomen dat de chauffeur oververmoeid raakt en daardoor zichzelf en anderen in gevaar brengt. Daarom is er de Rijtijdenwet. Hierin staat precies vermeld wanneer een chauffeur een rustpauze in moet lassen en hoe lang deze moet duren. Hier komt de tachograaf om de hoek kijken. De tachograaf houdt bij hoelang de auto heeft gereden en hoe lang deze heeft stilgestaan. Als de chauffeur wordt gecontroleerd kan er op die manier geen misverstand bestaan over de rijtijden. Raakt de chauffeur bij een ongeval of aanrijding betrokken dan kan de politie bovendien zien hoe hard de auto reed op het moment van de aanrijding.

Informatie uitlezen van de tachograaf

Het uitlezen van de informatie van een digitale tachograaf gebeurt op afstand. Vroeger moest daarvoor het geheugenkaartje uit de tachograaf worden gehaald en via de kaartlezer worden uitgelezen. Nu kan er op afstand worden ingelogd om de informatie op te halen en direct in de administratie te verwerken. Het gaat voor het bedrijf dan vooral om de gereden kilometers. De informatie over het in acht nemen van rusttijden is alleen van belang bij een controle. Maar het bedrijf kan een chauffeur er natuurlijk wel op aanspreken als hij zich niet aan de rusttijden heeft gehouden, ook al heeft er geen controle door de politie plaatsgevonden.

Wil je gebruik gaan maken van een digitale tachograaf?

Als je voor je beroepsmatige wagenpark gebruik wilt gaan maken van een digitale tachograaf dan kun je profiteren van alle voordelen die dit biedt Meer informatie is te vinden op https://www.tachobyte.nl/kennisbank/digitale-tachograaf-gebruiken/. Een tachograaf moet door een vakman worden ingebouwd en ingesteld. Zodra dit is gebeurd kun je gebruikmaken van de informatie die het systeem biedt. Uiteraard moet de chauffeur op de hoogte zijn van het feit dat er een tachograaf in de auto zit waarmee het rijgedrag in de gaten wordt gehouden en waarmee hij of zij ook te traceren is door de werkgever. Normaal gesproken moet dit geen probleem zijn, aangezien er met de auto uitsluitend zakelijke kilometers worden gemaakt, misschien hoge uitzonderingen daargelaten.