De NS heeft het voornemen om vanaf 2022 meer treinen te laten rijden van en naar de randstad.
De NS heeft het voornemen om vanaf 2022 meer treinen te laten rijden van en naar de randstad. Foto: indebuurt.nl/nijmegen

NS: ‘Meer treinen van en naar de randstad’

Algemeen

NIJMEGEN - NS heeft de ambities voor de nieuwe dienstregeling 2022 bekendgemaakt. Voor de reizigers in Gelderland betekent het dat er twee keer per uur een extra trein gaat rijden van Arnhem richting Utrecht-Schiphol. “Op die manier hoeven reizigers dus niet meer lang te wachten en kunnen elke tien minuten een trein nemen van en naar de randstad. Omdat er al zes keer per uur een trein tussen Nijmegen en Arnhem reed, geldt het dus ook voor reizigers vanuit Nijmegen”, aldus NS regiodirecteur NoordOost Maarten Haverkamp.

“Nijmegen en Arnhem zijn enorm in ontwikkeling met een groeiend aantal inwoners”  

“Nijmegen en Arnhem zijn enorm in ontwikkeling met een groeiend aantal inwoners. Daar sluiten wij als NS op aan door meer en snellere treinverbindingen te maken. Met de nieuwe dienstregeling 2022 willen we dat reizigers van en naar Nijmegen-Arnhem en de Randstad doordeweeks elke tien minuten een trein kunnen nemen. Een mooi vooruitzicht!”

“Meer reizigers betekent ook dat de stations hierop moeten aansluiten. Arnhem heeft al een prachtig station, de eerste stappen voor het nieuwe station Nijmegen zijn onlangs gezet. Een station waar het niet alleen gaat om de trein, maar ook om een betere aansluiting op andere vormen van (gedeeld) vervoer. Naast de ov-fiets betekent dat ook kijken hoe gebieden waar Openbaar Vervoer geen optie is, wel bereikbaar te maken voor het Openbaar Vervoer. Een voorbeeld hiervan is het samenwerken met deel-auto concepten. Onze ambities richten zich daarnaast op het over de grenzen heen kijken. Sneller reizen van Utrecht, via Arnhem naar Duitsland, zodat ook internationaal er betere en snellere verbindingen zijn en mensen meer gebruik maken van de trein in plaats van de auto. In dit alles is samenwerking met de Provincie en gemeentes enorm belangrijk. Ondanks corona blijven we samen kijken naar een toekomst waar reizigers niet alleen snel kunnen reizen, maar ook duurzaam voor een beter klimaat.”

Meer Intercity’s Arnhem – Utrecht – Schiphol 

NS wil zes Intercity’s per uur rijden tussen Arnhem, Ede-Wageningen, Utrecht, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol. Dit wordt mogelijk door het toevoegen van een vijfde en zesde Intercity tussen Arnhem en Schiphol (die vervolgens doorrijdt naar Rotterdam). De lijnvoering tussen Arnhem en Utrecht wordt hierdoor als volgt:

- Twee keer per uur: Intercity Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol.

- Twee keer per uur: Intercity Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Driebergen-Zeist – Utrecht – Amsterdam Amstel – Amsterdam Centraal en verder naar Den Helder.

- Twee keer per uur: Intercity Arnhem – Ede-Wageningen – Veenendaal-De Klomp – Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol en veder naar Rotterdam.

In Utrecht verknopen en alterneren de zes Intercity’s van en naar Arnhem met de zes Intercity’s van en naar Eindhoven. Reizigers tussen Schiphol en Amsterdam enerzijds en Eindhoven en Arnhem anderzijds kunnen hierdoor zes keer per uur reizen mét behoud van rechtstreekse verbindingen.

Station Driebergen-Zeist krijgt in de uitwerking een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal in plaats van Schiphol. Station Veenendaal-De Klomp krijgt een rechtstreekse verbinding met Schiphol in plaats van Amsterdam Centraal en Nijmegen. Reizigers kunnen in Utrecht of Arnhem overstappen. Door de hoge frequenties en goede aansluitingen is het reistijdverlies minimaal.

Uitwerking richting Nijmegen

De dienstregeling tussen Nijmegen en Arnhem Centraal is ongewijzigd, namelijk elk kwartier een Intercity richting Utrecht aangevuld met de twee Intercity’s tussen Zwolle en Roosendaal. De handhaving van deze kwartierligging is essentieel voor het behoud van de aansluitingen in Arnhem van en naar de Achterhoek en van en naar de Betuwe. NS realiseert reistijdverkorting tussen Nijmegen, Arnhem en Utrecht door het gewijzigde stoppatroon. Reizigers uit Nijmegen en Arnhem zijn hierdoor tot vier minuten sneller in Utrecht en tot vijf minuten sneller in Amsterdam Centraal.

NS behoudt aansluitingen van en naar Achterhoek

Ondanks beperkingen in de infrastructuur is het gelukt de bestaande aansluitingen van en naar de Achterhoek en de Betuwe in Arnhem te behouden. Dit geldt ook voor de momenten waarop de ICE rijdt. In de voorgenomen uitwerking is de rijtijd van de ICE gelijk aan huidig en de aansluitingen in Arnhem conform huidig. Om de ICE richting Duitsland goed ingepast te krijgen, is de tijdligging van de vijfde en zesde Intercity tussen Utrecht en Arnhem iets aangepast op de momenten dat de ICE rijdt (vertrek drie minuten later uit Utrecht), dit heeft geen nadelig effect op aansluitingen in Arnhem.

Uitwerking in de avond, de vroege ochtend en in het weekend

In de avond, vroege ochtend en in het weekend blijft NS een kwartierdienst rijden (de Intercity Nijmegen - Schiphol bedient dan station Veenendaal de Klomp). NS bekijkt elk jaar opnieuw of er voldoende vervoersvraag is om de tienminutentrein Arnhem – Schiphol ook in het weekend te rijden.

NS regiodirecteur NoordOost Maarten Haverkamp.