Afbeelding

Voordrachtfestival - recensie voorstelling NSG Groenewoud

Algemeen

NIJMEGEN - ‘Lief dagboekMijn moeder is een stresskip, mijn vader vindt alles goed, mijn broer is vervelend en mijn zus, oh mijn god, haar kamer is geweldig. Ik hou van haar stijl. En van haar vriendje. Oeps’. De toon is gezet. In de voorstelling die NSG Groenewoud maakte voor het 37e Voordrachtfestival in De Lindenberg, komen passages uit dagboeken tot leven in korte scènes en sketches. Dit wordt afgewisseld met uitzendingen van Tom en Tina tv waar via straatinterviews gezocht wordt naar het antwoord op de vraag: wat betekent familie voor jou? Het is een voorstelling in flinke vaart, waarin veel te lachen valt (voorstelling gezien op 15 maart 2024)

Door Manon Emons

Voor het Voordrachtfestival nodigt De Lindenberg Nijmeegse middelbare scholen uit om zelf een voorstelling te maken en deze te laten zien op het grote podium. De inspiratiebron is altijd het thema van Boekenweek en dat is dit jaar ‘Bij ons in de familie’

Vier scholen doen deze editie mee: SSgN, het Kandinsky College, het Montessori College en NSG Groenewoud. Dramadocent en begeleider Roosmarijn Harbers geeft een inkijkje hoe de voorstelling tot stand is gekomen. “Wij hebben bij het NSG een ‘Theaterclub’, een naschoolse activiteit, gericht op het Voordrachtfestival. Dit jaar hebben we een cast met elf leerlingen, grotendeels uit het eerste en tweede jaar, een paar uit klas drie en vier. Een druk - gezellig druk - clubje met veel ideeën en meningen.” Het publiek krijgt vooraf een geruststelling: vaders, moeders, niet alles is autobiografisch. Roosmarijn vertelt naderhand met een knipoog: “Maar de inspiratie komt wel van dichtbij hoor.”

Dagboek, tv en selfies

Als het publiek binnendruppelt, zit een leerling piano te spelen. In de eerste dagboekscène vervolgens krijgt de vader het te verduren. ‘Bij ons in de familie is iedereen welkom, behalve mijn vader als hij in zijn vissenblouse mee wil naar de pizzeria.’ Het wordt een pizza op de bank.

In andere sketches wordt een feestje georganiseerd als de ouders een avond niet thuis zijn en een moeder vergeet de verjaardag van haar dochter (we horen het treffende nummer: It’s my party and I cry if I want to). Dat wordt overigens ruimschoots goedgemaakt met een weekendje Disneyland Parijs. Het nichtje en haar gezin mogen mee, want in dat gezin wordt jaarlijks een ‘Blijdag’ gevierd.

Tijdens het stuk worden regelmatig selfies gemaakt en gepost, en in Tom en Tina tv krijgen we antwoorden waarin we horen dat er thuis heerlijk gekookt wordt, er onderdak en liefde is. Met de verstaanbaarheid van de teksten en rust in het spel is nog winst te boeken, maar het enthousiasme van de cast is overduidelijk. Het stuk besluit met de prachtige woorden:

Er is niemand op wie ik zoveel kan vertrouwen zoals jij

Er is niemand die mij alles gunt, zoals jij

Er is niemand die zo onvoorwaardelijk voelt, zoals jij