Foto: Arnout Goeman
Foto: Arnout Goeman

Treinen tussen Nijmegen en Groesbeek

Algemeen

Nijmegen - De Nijmeegsche Spoorwegmaatschappij (NSM) wil weer treinen laten rijden op het traject tussen Nijmegen en Groesbeek. De NSM wil binnen twee jaar toeristische ritten uitvoeren op het baanvak Nijmegen - Groesbeek, ook wel bekend als de Keizerlijn. De Nijmeegse vereniging VIEV (Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer) heeft hiertoe NSM opnieuw in het leven geroepen. “We hopen in 2020 daadwerkelijk weer te kunnen gaan rijden!”, aldus VIEV. “In eerste instantie gaat NSM de Keizerlijn reactiveren tussen Nijmegen en Groesbeek maar wij sluiten een verbinding tot aan Kleve in de toekomst niet uit.”

De oorspronkelijke NSM werd opgericht op 1 augustus 1863 door de Nijmeegse burgerij - die zich niet gehoord voelde door de politiek - om een spoorlijn aan te leggen en te exploiteren naar Kleve in Duitsland. “De afgelopen jaren heeft VIEV zich intensief ingezet om de spoorlijn Nijmegen - Kleve nieuw leven in te blazen. Kennisinstellingen en werkgevers als Radboud Universiteit, HAN, ROC en de Hogeschool van Kleve spraken hun steun uit. Ook vakbond FNV maakt zich sterk voor deze spoorlijn vanwege het grensoverschrijdende potentieel. Vele lokale partijen namen de reactivering van de spoorlijn op in hun partijprogramma’s. Maar ondanks alle steun werd dit niet in het recent gepresenteerde coalitieakkoord opgenomen”, aldus VIEV.

On-Nederlands traject

In 2016 heeft VIEV met toestemming van ProRail over drie kilometer van dit spoor gereden, als testcasus. “Nu willen we het traject verdubbelen naar ruim 6 kilometer, tot Groesbeek. Dit gedeelte van de spoorlijn gaat door een prachtig gebied, namelijk de heuvel op richting Malden (direct grenzend aan de spoorlijn Nijmegen - Roermond), dan met een scherpe bocht over de hei de Groesbeekse spoorkuil in (parallel aan het fietspad). Het totale tracé doet bijna on-Nederlands aan en heeft een enorme potentie. Binnen de Provincie Gelderland, gemeente Nijmegen en gemeente Berg en Dal is er consensus dat de spoorlijn gebruikt mag worden voor een toeristische invulling waarmee het tracé behouden blijft en meer zichtbaar wordt.”

Wissel

VIEV wil inzetten op een toekomstbestendige wissel tussen station Nijmegen Heyendaal en de aftakking richting Groesbeek. “Mocht de spoorlijn in de toekomst alsnog worden aanbesteed en een reguliere vervoersmaatschappij zich melden, dan kan deze wissel zonder extra kosten gebruikt blijven worden. Wij zullen de komende periode met veel partijen in gesprek gaan, waaronder de Provincie Gelderland en de nieuw gekozen bestuurders van de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal. Ook met Grenzland Draisine willen wij graag spreken over een gecombineerd arrangement.”

Wat VIEV betreft stap je in 2020 ‘s ochtends op station Nijmegen in een gecharterde trein van NSM, vervolgens stap je in Groesbeek over op de draisine en fiets je via Kranenburg door tot Kleve. “Met cofinanciering vanuit Brussel voor de eenmalige investeringskosten en een sluitende exploitatie is dit een perfecte toeristische kans voor de regio! VIEV wil op zaterdagen gaan werken met gehuurd materieel. Denk bijvoorbeeld aan treinen van Breng en Arriva die dan ongebruikt op het opstelspoor staan. Ook de Buffels die bij station Nijmegen staan opgesteld en museumtreinen zijn een eventuele optie. Zo houden wij onze balans kort en betalen wij voor het gebruik en niet voor het bezit met bijbehorende onderhoudskosten.”

https://nijmeegsche.nl