Afbeelding
Foto: GOEDELE MONNENS
Column van de burgemeester

Nijmegen positief in beeld

Algemeen Kort nieuws

Nijmegen trekt veel toeristen en dagjesmensen voor een bezoek aan de stad en haar unieke omgeving. Ondernemers en organisatoren zorgen dat hier altijd iets te beleven is. Belangrijk, want toerisme is van grote economische waarde: bezoekers zorgen voor werkgelegenheid en inkomsten. Daarom investeren wij in stadspromotie, ook wel ‘citymarketing’ genoemd. We brengen stad en regio positief in beeld door te laten zien wat wij zoal te bieden hebben. Nederland is tenslotte meer dan strand, Veluwe, Amsterdam of Bollenstreek.

Nijmegen heeft niet alleen musea, festivals, films, concerten, winkels en horeca. Neem het herdenken van 80 jaar vrijheid in 2024 en 2025. Wij herdenken jaarlijks de oorlogsslachtoffers en het leed dat onze stad en regio trof, en we vieren dat we in vrijheid leven. 

Dit jaar omkleden we dit grootser met veel publieksactiviteiten. Zo wordt de boodschap beter beleefd. Bijzondere activiteiten trekken meer media-aandacht, zodat meer mensen horen over Nijmegen. Dat zagen we ook bij de 80e herdenking van het bombardement. We merken dat een groeiende groep bezoekers specifiek geïnteresseerd is in de oorlogshistorie van deze regio. Net als in onze ligging aan de grens van het Romeinse rijk, de Limes, die uitgeroepen is tot UNESCO Werelderfgoed. Het zorgt voor extra belangstelling én inkomsten als we historische plekken en hun verhalen (weer) zichtbaar maken en die ook verbinden aan het hedendaagse aanbod van de stad.

Citymarketing omvat meer dan flitsende filmpjes en websites en gaat niet alleen om toerisme. We willen ook dat mensen hier graag wonen en werken, zodat bedrijven geschikt personeel kunnen vinden. Dat bedrijven Nijmegen als vestigingsplaats kiezen. Dat investeerders geld steken onze stad. Daarom kiest de gemeente Nijmegen ook minder voor de hand liggende vormen om de stad over het voetlicht te brengen. Zo geven wij schrijfopdrachten voor boeken waarin Nijmegen een decor is. Schrijvers brengen zo via literatuur de identiteit van Nijmegen in beeld. Geen stoffige historische verhandelingen, maar eigentijdse romans. Zo hebben wij pas onthuld dat ook Thomas Olde Heuvelt zo’n boek gaat schrijven. Ben benieuwd! 

Ook de Vrede van Nijmegenpenning is onderdeel van onze citymarketing. Samen met de Radboud Universiteit en NXP onderscheiden wij tweejaarlijks mensen die zich inzetten voor vrede in Europa en de positie van Europa in de wereld. Daarmee vestigen we niet alleen aandacht op de historische ondertekening van de Vrede van Nijmegen, waarmee in 1678 een tijdelijk einde kwam aan oorlogen die Europa teisterden. We laten ook zien dat Nijmegen vrede en samenwerking in stad, regio, binnen- en buitenland belangrijk vindt. Dit jaar gaat de penning naar de Brit Eliot Higgins. Zijn internationale netwerk van burgerjournalisten Bellingcat zoekt via social media en openbare internetbronnen de waarheid over (oorlogs)misdaden en mensenrechtenschending. Hij schrijft geschiedenis met zijn inzet voor vrede. Zo zijn geschiedenis en toekomst altijd met elkaar verweven, en onlosmakelijk verbonden met onze stad.