Afbeelding
Column van de burgemeester

Nieuwe woonbuurt

Algemeen

In Nijmegen wordt al jaren in hoog tempo bijgebouwd, bijvoorbeeld in het Waalfront en Nijmegen-Noord. Ook in de toekomst komen er nog veel woningen bij, zoals in het stationsgebied en het voormalige V&D-gebouw. 

De vraag naar huizen blijft in onze groeiende stad groot. Tegelijkertijd raakt het elektriciteitsnetwerk overbelast, zijn materialen schaarser en duurder geworden en hebben bouwers te maken met personeelstekort en stikstofproblematiek. Er zijn dus slimme oplossingen nodig als we mensen snel een dak boven het hoofd willen bieden.

Een mooi voorbeeld is het woningbouwproject NDW21 op de Winkelsteeg. Deze week gingen de wethouders en ik op bezoek om te kijken naar de voortgang. De gemeente bouwt daar samen met de woningcorporaties Woonwaarts, Talis, SSH& en Portaal 7 gebouwen met 489 woningen voor 1 of 2 personen. Ze worden geschilderd, met verlichting en afgewerkte vloer opgeleverd, je kunt er zo in. De huurders van de eerste twee gebouwen, met de swingende namen Rumba en Tango, trokken er eind 2023 in en zijn enthousiast. Net als ons college overigens. Ook de belangstelling voor de nog op te leveren gebouwen is groot.

Bijzonder is dat dit verplaatsbare ‘flexwoningen’ zijn. Ze blijven er maximaal 25 jaar staan en zijn toch duurzaam en van goede bouwkwaliteit. Daarna kunnen ze nog naar een andere plek verplaatst worden. 

Parkeerruimte bij je huis niet meer 
vanzelfsprekend

Door goede samenwerking konden ze snel gebouwd worden. Belangrijk, want deze compacte appartementen (20, 40 en 60m2) zijn juist bedoeld voor mensen die vaak niet snel een huis vinden. Starters, jongeren, studenten, maar bijvoorbeeld ook mensen die gescheiden zijn. Iedereen maakt evenveel kans, want er wordt via loting verhuurd. Ook statushouders krijgen er een woning. Dit wordt een levendige, gevarieerde woonbuurt, waar ook werkruimtes en ateliers komen.

Bij nieuwe buurten zoals deze, waar we veel huizen moeten bouwen op kleinere beschikbare oppervlakten, moeten we goed vooruitdenken. Daarom kun je er bijvoorbeeld niet altijd meer op rekenen dat je parkeerruimte bij je huis krijgt, ook in NDW21 niet. 

In de toekomst zijn we met veel meer mensen in een stad die dicht bebouwd raakt. Om ruimte te houden voor groen en aanpassing aan klimaatverandering, en het verkeer te laten doorstromen, moet het autobezit verminderen in de stad. Bij nieuwbouw die dicht bij een station ligt, is het idee dat bewoners vooral reizen met het openbaar vervoer en deelvervoer kunnen gebruiken. Zo wordt NDW21 een uitdagend, vernieuwend en wat mij betreft inspirerend voorbeeld van wonen in de toekomst.


Reageren op deze column? Mail dan naar secretariaatburgemeester@
nijmegen.nl